Svar: Jerntilskud når der også gives modermælkserstatning
5. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
Hvis din dreng ikke får mindst 400ml mme af flaske dagligt, så skal du give ham fuld dosis jern. Han skal altså have et helt doseringsbrev på 8,8 mg dagligt også selvom han får f.eks. 350ml mme en dag.
Giv jernstrøpulveret på frugtmos, det fremmer optagelsen. Du kan bruge alle former for frugtmos, det kan være f.eks. æble, pære, blomme, fersken, sveskemos eller lignende. Du kan også give ham mos af bær - jordbær, hindbær, skovbær osv. Du kan lave det selv eller købe det på glas. Netop brug af svesker, bær, blommer osv. kan være med til at sætte lidt gang i maven samtidig med at han får sin jern. Vær opmærksom på at banan modsat kan virke lidt forstoppende.
Derudover er det vigtigt at du sørger for at give ham masser af væske også, han skal have vand at drikke sammen med sin grød og mos og så vil det være rigtig godt, hvis du via grovere grødtyper (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød) og alle former for grøntsagsmos (tilsat kogt kød og fisk) sørger for at holde gang i maven. Jo mere variation, jo bedre er det faktisk.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske